Az internet legfontosabb nyelvei üzleti szempontból
A különböző nyelvek internetes vásárlóereje minden honlappal rendelkező cég számára érdekes, releváns és akár fontos is lehet. Itt közöljük a világ, Európa és Közép-Európa top tízes listáját a nyelvek internetes vásárlóerejéről.
Ha egy cég az interneten igyekszik elérnie vásárlóit, akkor igen hasznos tudnia, hogy melyik nyelv milyen vásárlóerőt képvisel. Ezért állította össze a Translated internetes fordítóiroda a nyelvek 100-as listáját a nyelvek internetes jelenlétéből és a nyelvekhez kapcsolódó vásárlóerő összekombinálásából. Ezek mellett természetes az is fontos az érintetett cégek számára, hogy üzleti tevékenységük melyik régióhoz kötődik. A magyar cégek számára a három leggyakoribb eset a globális, az európai és a közép-európai érdekeltség.
Az összeállítás persze nem tökéletes, ahogy nem is lehet az, de a lehetőségekhez képest egy jó megközelítés. Hogy egy szembeötlő hátrányát említsük, nem veszi figyelembe például, hogy az emberek jó része két- vagy többnyelvű, és nem csak országuk hivatalos nyelvén használja az internetet. Ennek ellenére – és további időhúzás helyett – következzen a világ top tízes listája (a felkiáltójel azokat a nyelvterületeket jelöli, ahol a kormány jelentősen mértékben cenzúrázza az internetet):
- angol 34,5%
- kínai (egyszerűsített) 11,0% !
- spanyol 7,4%
- japán 7,0%
- német 6,1%
- francia 3,6%
- portugál 3,5%
- orosz 3,3% !
- arab 2,6% !
- koreai 2,4%
- olasz 2,4%
Ez a lista talán nem okoz nagy meglepetést sorrendjével, de megmutatja, hogy mit is várhat egy cég eladási potencia szintjén a különböző nyelvterületektől. Az internet tíz legjelentősebb nyelve a világpiac 81 százalékát fedi le. A három kelet-ázsiai nyelv jelenléte a top tízes listán azt jelzi például, hogy ezeket az Európában nem túl széles körben ismert nyelveket is érdemes a globális cégeknek megcélozniuk.
Az európai és ahhoz kapcsolódó piacokban érdekelt cégek számára fontos a további európai nyelvek relatív sorrendje is.
12. holland 1,9%
14. török 1,4% !
16. lengyel 1,1%
19. svéd 0,61%
22. görög 0,47%
23. norvég 0,46%
25. cseh 0,38%
26. héber 0,36%
27. dán 0,36%
28. finn 0,32%
Ezen a ponton arra is kíváncsiak lehetünk, hogy vajon a magyar nyelv hol helyezkedik el a százas listán. A felhasználók számából kiindulva a magyar 28-ik leggyakoribb nyelv az interneten, de kisebb relatív vásárlóereje miatt az összeállítás piaci szempontjából a 31-ik helyen végez, az ukrán mögött, de a szlovák előtt.
Végül álljon itt az eddig még meg nem említett kelet-európai nyelvek listája is, a helyi érdekeltségű cégek számára:
29. román 0,30%
30. ukrán 0,29%
33. szlovák 0,20%
35. szerb 0,12%
36. bolgár 0,11%
37. horvát 0,11%
38. litván 0,092%
39. szlovén 0,087%
43. lett 0,053%
44. észt 0,040%