0:05
Főoldal | Rénhírek

Angoltanárként maradna a Gandhiban a gimnázium volt igazgatója

Angoltanárként tovább dolgozna a pécsi Gandhi Gimnáziumban Csovcsics Erika, az intézmény közelmúltban leváltott igazgatója, aki augusztus 18-án arról is beszélt az MTI-nek, hogy szerinte az iskola eredményességét nem lehet csak az érettségik átlagából megítélni.

MTI | 2009. augusztus 19.

„Az új igazgatónőnek mondtam, hogy szívesen tanítanék angolt, de nem kaptam választ. Az iskolát működtető kuratórium elnöke, Várnai Márton egy irodát és egy titkárnőt ajánlott az intézményben, csak azt nem tudtam, mit fogok csinálni, ezért azt a lehetőséget visszautasítottam” – mondta Csovcsics Erika válaszul a jövőbeni terveire vonatkozó kérdésre.

Az ország egyetlen roma nemzetiségi oktatási intézményét tíz éven át vezető Csovcsics Erika jövője akkor vált bizonytalanná is iskolában, amikor a januárban megváltozott összetételű kuratórium a szülők, a diákönkormányzat, valamint a nevelőtestület támogatása ellenére július 1-jétől nem őt, hanem a Gandhi egyik tanárát, Gidáné Orsós Erzsébetet bízta meg az igazgatói teendőkkel.

Ez ellen a gimnázium diákjai június elején ülősztrájkkal tiltakoztak, az alapítók felemelték szavukat, s még Sólyom László államfő is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a pályázat körül kialakult vita veszélyeztetheti az iskolának a roma közoktatásban elért példamutató eredményeit.

Az igazgatóválasztás körülményeit aggályosnak ítélték a közalapítvány alapítói, ezért visszahívták a kuratórium tagjait, a helyükre pedig új tagokat választottak. Az új grémium azonban csak e változások okiratba foglalásával és akkor állhat fel, ha a dokumentumot az alapítók mindegyike szentesíti a kézjegyével, addig azonban tovább dolgozhat a régi testület.

Az ügyészség több beadványra, törvényességi felügyeleti jogkörében megvizsgálta az iskolát működtető közalapítvány kuratóriumának tevékenységét, és megállapította: nem történt olyan törvénysértés a pécsi Gandhi igazgatójának megválasztásakor, amely az eredményt semmissé tenné – de az igazgatóválasztással kapcsolatban hiányolta, hogy nem kérték ki a kisebbségi szervezetek véleményét. Emiatt az ügyészség felszólalással élt a kuratórium elnökénél, az érintetteket pedig tájékoztatta, hogy a sérelmet szenvedők három hónapon belül bírósághoz fordulhatnak.

Várnai Márton kuratóriumi elnök augusztus 17-én sajtótájékoztatót tartott, ahol hangsúlyozta: szeretnék, ha az alapítók újragondolnák döntésüket, s a régi testület dolgozhatna tovább.

Elmondta: elképzeléseik szerint a szakmai szempontok az eddiginél sokkal erősebben érvényesülnének az iskola működésében. Példaként hozta fel, hogy bár a Gandhiban folyó munkát összességében pozitívnak ítéli meg a közvélemény, az igazság az, hogy ez a számokban nem jelenik meg.

Az idén érettségizettek átlageredménye magyarból 2,3, matematikából 2,1, történelemből 3,2, idegen nyelvből 2,3 volt, de az előző évek statisztikáit nézve sem kedvező a kép. Ez azt jelzi, hogy „a jelenlegi pedagógiai program nem alkalmas roma értelmiség kinevelésére”, illetve arra, hogy ehhez kapcsolódva ne csak Pécsett, hanem az ország más területein is indulhasson roma nemzetiségi oktatás – jegyezte meg.

Várnai Márton kitért rá, hogy a Gandhit az elmúlt években többször is megbüntették különböző hiányosságok miatt. Két évvel ezelőtt még 18 pedagógusának végzettsége, illetve képzettsége nem felelt meg tantárgyuk oktatásához. Közülük mára csak néhányan maradtak, akiknek határidőre előírták a szükséges végzettség megszerzését.

A kuratóriumi elnök a személyi változásokkal kapcsolatban elmondta: miután az új igazgatónő elfoglalta tisztségét, három dolgozónak mondtak fel képesítés hiánya miatt, ketten önként távoztak és máshol helyezkedtek el, egy tanár pedig nem áll munkába szeptembertől, hogy befejezhesse felsőfokú tanulmányait.

Csovcsics Erika augusztus 18-án Várnai Márton sajtótájékoztatójára válaszul azt mondta az MTI-nek: a számok önmagukban semmit sem jelentenek, azok tükrében nem lehet objektíven megítélni az iskolában folyó munkát. Ugyanis a Gandhiba kerülő gyerekek 60–70 százaléka más, hasonló fokú oktatási intézményben nem állná meg a helyét, mert a többségük a matematikatudás és a szövegértés tekintetében egy negyedikes általános iskolás szintjén áll. A Gandhiban folyó munka lényege, hogy ők innen „felfejlődve” érettségihez jussanak, ami ma már nemcsak a felsőoktatásba kerülés, hanem a legtöbb szakma, képesítés megszerzésének alapfeltétele is.

A volt igazgató a képesítésbeli hiányosságokkal kapcsolatban úgy fogalmazott: azok főként abból adódtak, hogy a gimnázium néhány évvel ezelőtt hatból négy osztályossá vált, a tanári kart azonban folyamatosan képezték, hogy megfeleljen a követelményeknek.

Csovcsics Erika az igazgatóváltás eredményének megtámadásáról azt mondta: még nem döntötte el, bírósághoz fordul-e. A távozó tanárokról szólva megjegyezte, hogy tudomása szerint a Várnai Márton által említetteken túl további 10–15 pedagógus készül elhagyni az intézményt.

Hasonló tartalmak:

legutóbbi hozzászólások listája...
Nyelv és politika; Természettudomány; Nyelvtudomány; Oktatás; LEITERJAKAB
Váltás normál nézetre...