Amiben Magyarország és a régiónk mintát jelenthet más országok számára
Az MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontja a nemzetközi Mercator-hálózat tagjaként a Mercator LEARNMe projekt lezárása alkalmából nemzetközi konferenciát rendezett Mindennapi Többnyelvűség, Fenntartható Nyelvi Sokszínűség és Többnyelvű Bevonódás – kisebbségi nyelvek kutatása, oktatási gyakorlat és politika: a módszertan, tanulás és bevett fogalmak újraértelmezése címmel 2015. szeptember 18-19-én Budapesten.
A kétnapos konferencia, amelynek megnyitóján többek között Navracsics Tibor, az Európai Bizottság biztosa, Kósa Ádám európai parlamenti képviselő és Lovász László, az MTA elnöke is részt vettek, kiváló lehetőséget kínált a találkozásra és párbeszédre a magyar, regionális és EU-s kutatók, politikusok, a gyakorlati szakemberek és az érintett közösségek tagjai között, valamint arra, hogy a nyelvi sokszínűség jogi, nyelvpolitikai, médiabeli aspektusai a legtágabb értelemben vett oktatás, tanulás, valamint a tudáshoz való hozzáférés mentén tematizálódjanak.
A 2012‒2015 között megvalósuló Mercator-LEARNMe projekt elsődleges célja az volt, hogy elősegítse a radikális átalakulásban lévő európai nyelvi sokféleség, kiemelten pedig az Unió regionális és kisebbségi nyelvei megtartásának és megerősítésének újszerű, alulról felfelé irányuló, az érintett közösségek bevonásával történő újragondolását, és ösztönözze a valódi közösségi igényekre reagáló politikai döntéshozatalt.
Az MTA Nyelvtudományi Intézet Többnyelvűségi Kutatóközpontjának részvétele által e projektben a kelet-közép-európai régió specifikus társadalmi kérdései is a legszélesebb európai szakmai és döntéshozatali nyilvánosság elé kerülhettek. Ezek között említhetők azok a diskurzusok, amelyek a régióban különösen hátrányos helyzetben lévő kisebbségi közösségeket – mint a romák, valamint a siketek – érintik, valamint azok a modellértékű kezdeményezések is, amelyekkel e tekintetben Magyarország és a régiónk mintát jelenthet más országok számára. A konferencián így jellegzetesen régiós témák és jó gyakorlatok is megjelentek, többek között bemutatásra került a magyar jelnyelvvel foglalkozó, több szempontból is úttörőnek számító Jelesély projekt is.
A rendezvény azt a lényeges üzenetet kívánta közvetíteni, miszerint Európa nyelvi sokszínűsége hosszú távon csak a tudás- és kompetenciacsere új nézőpontjainak és formáinak, szereplőinek, továbbá a politika, jogalkotás, kutatás, oktatás szakemberein túl az érintett közösségek átalakuló szerepeinek, alulról szerveződő jó gyakorlatainak aktív bevonásával tartható fenn.
Az Európai Bizottság által támogatott LEARNMe projektről, valamint munkálatokban részt vevő partnerintézményekről a projekt hivatalos honlapján további információk találhatók.