A válság az idegennyelv-oktatást sújtja a leginkább
Amerikai iskolákban sorra szűnnek meg az idegen nyelvi képzések. Az oktatók és a szülők panaszkodnak, az igazgatók tehetetlenek.
A New York Times beszámolója szerint az amerikai nagyvárosokban az idegen nyelveken spórolnak a leginkább az iskolák.
Westchesterben a 7 éves gyerekek csak a színeket és a napokat tudják felsorolni spanyolul, pedig az iskolákban itt 2003 óta már elsőben is heti két alkalommal van spanyolóra. Ennek költsége azonban 175 ezer dollár évente, amit a vezetés nem tud tovább vállalni.
Arlingtonban megszűnik a németoktatás, Danburyben pedig számos helyen eltűnik a francia és a spanyol. A New Jersey-i Ridgewood körzetben pedig a három spanyoltanárt interaktív számítógéppel helyettesítik.
„Tudjuk, hogy nem lehet a tanárokat helyettesíteni – mondta egy ridgewoodi szóvivő –, de döntésünket pénzügyi kényszer szülte.”
A New York-i kerületek az nyelvoktatás kiterjesztése után a költségek megvágásán dolgoznak, és ez bizonyos nyelvek oktatásának megszüntetésével jár. Először mindig a kevésbé népszerű nyelvek kerülnek sorra, de nem ritka, hogy a legfiatalabb korosztály idegen nyelvi oktatásának beáldozásán is gondolkoznak.
A lépések felháborodást váltottak ki az oktatók és a szülék körében, akik szerint a gyerekeknek a globális piacon való helytálláshoz inkább még több nyelvet kellene tanulniuk.
„Jobb helyeken sok ügy intézését nem kizárólag a pénzügyi kimutatások irányítják, hanem a szociális párbeszéd is” – mondta Marty Abbott, az Amerikai Idegennyelv-oktatási Tanács vezetője.
A nyelvoktatás egyre nagyobb jelentőséget kap az olyan városokban, amelyekre az etnikai sokszínűség a jellemző. Így például New York Cityben haiti-kreol, vietnámi és portugál nyelvoktatás is létezik, valamint 2007-ben Brooklynban arab nyelvi iskola, néhány hete pedig héber nyelvű iskola is nyílt.
Szakértők szerint azok a gyerekek, akik korán, már az óvodában elkezdenek tanulni valamilyen idegen nyelvet, később is elfogadóbbak lesznek más kultúrákkal szemben, és jobb kiejtéssel és kognitív képességekkel is fognak bírni. Szerintük a nyelvoktatás még erősebb integrációra szorul, semmint arra, hogy válaszhatóvá tegyék.
A legtöbb iskolaigazgató azt állítja, hogy ők továbbra is elkötelezettek a nyelvoktatás ügyének, de a pénzügyi helyzet kényszere mindent felülír.