A történelemtanárok tudatában vannak annak, hogy a legkülönbözőbb diktatúrák épp ilyen „etikai elvekre” hivatkozva szorították peremre a kreatív és bátor embereket
(Forrás: Wikimedia Commons / Joseph Martin Kronheim (1810-1896))
A Történelemtanárok Egyletet elkészítette állásfoglalását a Nemzeti Pedagógus Kar által készített Pedagógus Etikai Kódex tervezetéről. Meggyőződésük szerint a pedagógusnak arra kell törekednie, hogy autonóm szakember, alkotó értelmiségi legyen. Ezzel ellentétes az a végrehajtó, alávetett alkalmazotti szerep („szolgálat”), mely a tervezetben szerepel. Hangsúlyozzák: nem sérthetőek a tanár szabadságjogai, nem érhet senkit hátrány véleménye megfogalmazásáért, kimondásáért, képviseléséért.
Felróják, hogy a tervezetben nem fontosságuknak megfelelően jelennek meg a diákok: az anyag a szülőkkel, a munkatársakkal, az intézményvezetővel, a fenntartóval, a működtetővel való kapcsolatot részletesen tárgyalja, ugyanakkor itt a diákokat meg sem említi.
Bár elvileg elvárhatónak tartják, napjainkban abszurdnak vélik azt az előírást, hogy a kiégés ellen küzdjön a pedagógus. Amennyiben megfelelő munkafeltételek lennének (pl. korrektül teljesíthető heti óraszám), ez szerintük adott lehetne.