Nyelvi fészekké válik tizenkét komi óvoda
Részletesen kidolgozott módszertani útmutatóknál is hatékonyabb lehet, ha természetes környezetben használjuk a nyelvet.
Szeptember elsejétől Komiföld tizenkét óvodájában kísérleti jelleggel bevezetik a finn „nyelvi fészek” modellt az anyanyelvi oktatásba. A döntés a február elején tartott, a módszert bemutató szeminárium után született. Azoknak a pedagógusoknak, akik a programban részt vesznek, további felkészítő kurzusokat fognak tartani.
A finn módszer valójában Új-Zélandról származik, ahol a maori nyelv revitalizációjához (újjáélesztéséhez) fejleszették ki. Finnországban ezt a módszert az inari számi megmentésére használták. Lényege, hogy egy, az átadandó nyelvet jól beszélő személy foglalkozik a gyerekekkel, miközben csak ezen a nyelven beszél velük. Így a gyerekek természetes módon, játék közben sajátítják el a nyelvet. A módszer nem csak korlátozott tudású, hanem a nyelvet egyáltalán nem ismerő gyerekek oktatására is alkalmas.
Komiföldön külön intézmény foglalkozik az óvodáskorú gyermekek komi nyelvre való oktatásával. A Dzsulok (Kisded) című program munkatársai is tanulmányozzák a módszert: a maguk által kidolgozott módszertant úgy kívánják módosítani, hogy az komiul egyáltalán nem tudó gyerekekek oktatására is alkalmas legyen.
Az oroszországi és a finn megközelítésmód különbségét jól mutatja, hogy míg a komi szakemberek két-háromszáz oldalas módszertani útmutatókat adnak ki, addig a finnek módszertana egy lapra is elfér, és az „Odamész a gyerekhez és beszélsz hozzá” mondatban össze is foglalható.
Forrás
Двенадцать детских садов в Коми превратятся в «языковые гнезда»