Veszélyes az „Igen, tessék”?
Elutasítja az Erdélyi Magyar Néppárt (EMNP) nagyváradi vezetőjének vádjait az erdélyi „Igen, tessék!” nyelvhasználati kampány kezdeményezője, aki szerint a magyar nyelv használatának bátorítására irányuló projekt nem mentesíti a román közintézményeket az anyanyelvhasználat betartására vonatkozó törvényes kötelezettségek alól, de elősegítheti azt.
Horváth István egyetemi docens, aki egyben a romániai Nemzeti Kisebbségkutató Intézet elnöke, hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményében elutasította azt a vádat, miszerint a projekt „veszélyes” lenne.
A romániai Bihar megyei önkormányzat szeptemberben szavazta meg azt a pályázatot, amelynek célja, hogy a romániai Bihar és a magyarországi Hajdú-Bihar és Békés megyékben a lehető legtöbb állami és civil intézmény, illetve magánvállalkozás biztosítsa a kétnyelvűséget a polgárok számára.
Csomortányi István, az EMNP partiumi szervezési igazgatója csütörtökön úgy nyilatkozott, hogy a határokon átnyúló uniós finanszírozású, idegenforgalmi kategóriában megpályázott projekt a turizmus szintjére süllyeszti a kisebbségvédelmet. Mint mondta: „az RMDSZ Igen, tessék! projektje komoly veszélyt” is rejt, mert bevezeti a román nyelvet a magyarországi határ menti közigazgatásban.
Horváth szerint a kampány elsősorban az ellátói, kereskedelmi és szolgáltatói magánszférában akarja bátorítani a magyar nyelv használatát, ahol a történelmi hivatkozások, a törvényes keretre, illetve a nyelvi jogokra vonatkozó szabályozások nem bizonyultak hatékony megközelítésnek.
Ezeken a színtereken viszont a kisebbségi nyelvek használatát marketingjellegű érvekkel és stratégiákkal lehet hathatósan elősegíteni, illetve tudatosítani azt, hogy az anyanyelvű kiszolgálás tényleges kereskedelmi előnnyel járhat. Horváth István úgy véli, hogy Nagyváradon és általában Partiumban ezt az érvelést kiegészíti a marketingszempontból egyáltalán nem elhanyagolható jelentős magyarországi turistaforgalom.
Rámutatott: nem az „Igen, tessék!” kampányt tartja „károsnak és veszélyesnek”, hanem azt, hogy a politikai versengés hevében egy civil kezdeményezés is áldozatul eshet. Tavaly augusztusban indították útjára a Claudiopolis Egyesület által kezdeményezett és a Kolozs Megyei Ifjúsági Fórum által szervezett többnyelvűséget népszerűsítő kampányt, amelynek távlati célja rávezetni a nemzetközi áruházláncok menedzsereit vagy a román érdekeltségű vállalkozói szférát arra, hogy az alkalmazottak magyar nyelvismerete bármely cég számára gazdasági erőforrás használatának van marketingértéke és haszna.