Pozitív diszkriminációt a magyar oktatásnak
Romániában szükség van arra, hogy a kisebbségi oktatás pozitív megkülönböztetésben részesüljön – derült ki Markó Béla, az RMDSZ elnökének szavaiból.
A magyar nyelvű oktatás előnyös megkülönböztetésé mellett érvelt pénteken Markó Béla, a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) elnöke, aki romániai magyar oktatási szakemberekkel találkozott. A politikus a marosvásárhelyi tárgyalásokat követően kijelentette: elfogadhatatlan, hogy költségmegszorítások veszélyeztessék a magyar nyelvű osztályokat. Romániában az idén 15 ezer pedagógusi állást szüntet meg az oktatási minisztérium. Az intézkedés magyar osztályok összevonását vagy megszüntetését eredményezheti.
Markó példaként a marosvásárhelyi Művészeti Líceum helyzetét említette, ahol két magyar nyelvű osztály helyett a következő tanévben csak egyet akarnak indítani. Markó kijelentette: azon lesz, hogy a következő tanévben is változatlanul két magyar – egy zenei és egy képzőművészeti – osztály induljon a nagy múltú tanintézményben.
Markó a találkozó után elmondta: a megbeszélésen részt vevő romániai magyar oktatási szakemberek közül sokakat jogosan aggaszt, hogy „egyfajta egyenlősdis megközelítéssel” veszélybe sodornak magyar osztályokat és iskolákat. Leszögezte: az RMDSZ álláspontja az, hogy a kisebbségi, s ezen belül a magyar oktatásnak pozitív megkülönböztetésre van szüksége.
Markó utalt az új oktatási törvényre is, amelyet a román parlamentnek ismét el kell fogadnia, miután az alkotmánybíróság kifogásokat emelt a korábban már megszavazott jogszabállyal szemben. Ez kimondta, hogy az iskolák úgynevezett fejkvóta-rendszer szerint kapnak támogatást, vagyis az ott tanuló diákok száma alapján jutnak pénzhez. A támogatás kiszámításakor egy meghatározott szorzót használnak, ami már most is magasabb a magyar gyerekek esetében, mint a románoknál, de Markó szerint ez még mindig nem elég ahhoz, hogy ne sérüljön a magyar nyelvű oktatás.