Pozitív diszkrimináció vagy szükséges segítség?
Az ír iskolák nem pályázhatnak meg minden támogatást Nagy-Britanniában, mert nem érnek el bizonyos tanulói létszámot.
Pozitív diszkriminációval vádolják az észak-írországi oktatási minisztert, mivel tárcájától nagy összegű támogatást kapnak az ír oktatási nyelvű iskolák. Azért érték kritikák Caitríona Ruanét, mert a többi iskola nem jut ekkora mértékű anyagi támogatáshoz. A minisztérium által kiadott nyilatkozat szerint valóban magasabb támogatási összegre van szükség az ír nyelvű oktatásban. Ennek többek között az is az oka, hogy amennyiben integrált módon tanulnak az ír gyerekek – tehát angol nyelvi környezetben – az további anyagi befektetést igényel.
A BBC News információi szerint most azért juthatott négy ír nyelvű iskola nagyobb pénzösszeghez, mert egyébként az alacsony tanulói létszám miatt nem lenne lehetőségük megkapni bizonyos állami juttatásokat. Így viszont extra összegeket pályázhatnak meg – derül ki a cikkből.
Az ír-kérdés persze érzékeny téma Nagy-Britanniában, még akkor is, ha „csak” oktatásról van szó. Az oktatási tárca és a miniszterasszony épp ezért sietett a magyarázattal: ezek az iskolák olyan nehéz helyzetben vannak, hogy mindenképp szükségük volt a támogatásra. Caitríona Ruane úgy fogalmazott, az intézmények épületei igen rossz állapotban vannak. Ilyen célokra fogják majd elkölteni a szétosztandó 2 millió fontos összeget.