Nem megy a magyaroknak a szlovák – az oktatási miniszter panasza
Jobban tudnak magyarul a magyar tanítási nyelvű iskolák diákjai Szlovákiában, mint az államnyelven – sérelmezte a politikus.
Jobban tudnak magyarul a magyar tanítási nyelvű iskolák diákjai Szlovákiában, mint az államnyelven – sérelmezte az érettségi vizsgákkal kapcsolatban tartott sajtótájékoztatón május 18-án Ján Mikolaj. Az oktatási miniszter szerint egyéb felmérések is azt mutatják, hogy a magyar diákok nem tudnak szlovákul gondolkodni, csupán fordítják a nyelvet – írja a kitekinto.hu. Az érettségi eddigi eredményei szerint a magyar tanítási nyelvű iskolákban hat százalékkal marad el a magyarok teljesítménye a szlovák diákok teljesítményétől.
Annak ellenére teljesítettek alacsonyabban a szlovák diákok, hogy a magyar iskolákban valamivel könnyebbek voltak a tesztkérdések. A központi vizsgákon szlovák nyelvből és irodalomból a diákok 60,6 százalékos teljesítményt nyújtottak, a kisebbségi iskolákban azonban magyarból 60,4, ukránból 74,9 százalékos eredmény született. Eközben a magyar tanítási nyelvű iskolákban szlovák nyelvből 55,4, matematikából 59 százalékos teljesítményt nyújtottak. Ez utóbbi tantárgyból a legjobb teljesítményt (59,5%) az állami iskolák nyújtották, valamivel több mint 57 százalékot értek el az egyházi intézmények, csaknem 51 százalékos eredményt pedig a magániskolák. Szlovák nyelvből a legjobb eredményt az egyházi iskolák érték el (66,4%), a leggyengébbet pedig a magániskolák (55,6%).
Felháborítónak tartja Ján Mikolaj a magyar tanítási nyelvű iskolák diákjaira vonatkozó szavait Szigeti László, a Magyar Koalíció Pártja oktatási alelnöke – olvasható a hirtv.hu-n. Sajnálatosnak nevezte továbbá, hogy a választási időszakban a magyar tannyelvű iskolák minőségének egyetlen mutatója a szlovák nyelv ismerete volt. Szigeti László nyilatkozatában azt írja: természetes, hogy az ember az anyanyelvét ismeri a legjobban, „az emberek a világon mindenütt az anyanyelvükön gondolkodnak.” Az MKP úgy véli – írja a kitekinto.hu–, hogy az érettségi eredmények közötti hat százalékos különbség éppen a magyar tanítási nyelvű iskolák tanárainak és diákjainak kellő igyekezetét bizonyítja a szlovák nyelv oktatása területén.