Két régi-új ember az oktatáspoltikában
„A felsőoktatás átalakítására vonatkozó elképzeléseket az intézményekkel, illetve a Magyar Rektori Konferenciával közösen kívánjuk megvalósítani” – emelte ki dr. Maruzsa Zoltán, aki szeptember 15-i hatállyal tölti be a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkári posztot. Az ELTE adjunktusát, valamint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megbízott elnökét, Marekné dr. Pintér Arankát Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár sajtótájékoztató keretében mutatta be szeptember 14-én.
Maruzsa Zoltán, az új felsőoktatásért és tudománypolitikáért felelős helyettes államtitkár Kis Norbertet váltotta, aki – ahogy Hoffmann Rózsa fogalmazott – „kiválóan ellátta feladatát, és nem búcsúzott el véglegesen”, új, közigazgatási pozíciójából segíteni fogja a felsőoktatás problémáinak megoldását.
Maruzsa Zoltán jelezte: az elmúlt évek során a felsőoktatás gyakorlati, mindennapi problémáival is sikerült szembenéznie, az újonnan rábízott feladatot pedig komoly kihívásnak tekinti. „A felsőoktatás-átalakításra vonatkozó elképzeléseket az intézményekkel, illetve a Magyar Rektori Konferenciával közösen kívánjuk megvalósítani” – emelte ki.
Hoffmann Rózsa a sajtótájékoztatón elmondta: a kormány nyáron fogadta el a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ létrehozásáról szóló rendeletet, melynek értelmében az állam a köznevelési intézmények fenntartását és bizonyos esetekben működtetését fogja ellátni. Hozzátette: olyan volumenű megújulás zajlik jelenleg, mely a klebelsbergi intézkedésekhez hasonlítható.
A központ vezetője szeptember 1-je óta Marekné dr. Pintér Aranka, aki megbízott elnökként látja el a feladatokat, korábban pedig – 2012 májusától – az önkormányzati iskolák átadás-átvételét irányító miniszteri biztosként dolgozott.
Marekné dr. Pintér Aranka kiemelte: pedagógus végzettséggel, oktatásügyben szerzett sok éves tapasztalattal rendelkezik, és 1999 óta dolgozik a közigazgatásban – az ekkor alakuló, mai nevén Oktatási Hivatal Közép-dunántúli Regionális Igazgatóságának vezetője volt.
„Változásra szükség van, hiszen a jelenlegi rendszer fenntarthatatlan. A legfontosabb szempont az esélyegyenlőség megteremtése, vagyis az, hogy az, hogy az oktatáshoz való hozzáférés ne az önkormányzatok anyagi helyzetén múljon” – hangsúlyozta a megbízott elnök, leszögezve: szó sincs a kisiskolák bezárásáról, már 8 tanulóval megindulhat alsó tagozatban az oktatás, a működtetést az állam biztosítja, az önkormányzatok pedig 198 tankerületben együttműködnek az állammal.
Tekintettel a települési önkormányzatok saját bevételeinek, illetve a központi költségvetésből átengedett bevételek alakulására, a háromezer fős lakosságszám alatti települések esetében a működtetés vállalásáról, míg a nagyobb lélekszámú települések esetén a működtetés állami feladatkörbe való átadásáról kell nyilatkozniuk a képviselő-testületeknek október 30-ig. Utóbbi esetben az adatokat a magyar Államkincstárhoz kell beküldeni, melyek alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Belügyminisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériuma részvételével működő tárcaközi bizottság javaslata alapján hoznak döntést arról, hogy a működtetést átveszi-e az állam vagy sem – mondta Marekné dr. Pintér Aranka a Magyar Hírlapnak adott interjúban. Megjegyezte: a települések nem válogathatnak az iskoláik között – vagy mindegyiket működtetik, vagy egyiket sem.
A központ feladata a pedagógusok bérének kifizetése és a szakmai munka irányítása lesz, valamint az intézményfenntartó központ gyakorolja a munkáltatói jogokat. Az önkormányzatok köthetnek egyedi megállapodásokat: ahol az anyagi helyzet engedi, továbbra is finanszírozhatnak többletszolgáltatásokat. A helyettesítési rendszer működtetése a tankerületekre hárul, de az iskolaigazgató tesz majd javaslatot a tantárgyfelosztás kialakítására – mondta a megbízott elnök.
„Azoknak az intézményeknek az áttekintése, átvizsgálása, melyek január 1-jétől állami fenntartásba kerülnek, ősztől megindult, a feladatot az Oktatási Hivatal koordinálja” – tette hozzá a vezető.
A 120 főre tervezett Klebelsberg Intézményfenntartó Központ 20 fővel kezdi meg a munkát az átalakítás csaknem 3000 székhelyintézményt, 1,2 millió tanulót és 120 ezer pedagógust érint.