Diszlexia: közelebb a megoldáshoz?
Amerikai tudósok újabb ismeretekhez jutottak az oly sokakat érintő részképességzavar, a diszlexia kialakulásáról. Egy friss kutatás eredményei azt mutatják, az agy egy meghatározott területén fennálló kommunikációs zavar okozza az olvasási és szövegalkotási nehézségekkel járó diszlexiát.
Nyelv, beszéd, olvasás – ezeket a területeket érinti a diszlexia néven ismeretes részképességzavar. Számos kisgyerek küzd vele iskolába kerüléskor, mire kiderül, tulajdonképpen mi okozza nehézségeiket a szavak összeolvasásakor, egyes betűk felismerésekor. Jó hír, hogy a betegség hátterének újabb elemeit térképezték fel a szakértők – számol be a news.oneindia.in weblap.
(Forrás: iStockphoto)
Az persze nem meglepő információ, hogy az agyműködés rendellenességével hozható összefüggésbe az olvasás- és beszédzavar. Az azonban friss kutatási eredmény, hogy a diszlexia a bal agyfélteke fehérállományának egy speciális területét érinti: az ott megfigyelhető felépítésbeli eltérések akadályozzák a gyerekeket bizonyos nyelvi folyamatokban.
A felfedezés eredményét így magyarázza a kutatás vezetője, Laurie Cutting: „Olvasáskor tulajdonképpen a fejünkben mondjuk ki a szavakat. Ha azonban nem egységesen működik a fehérállomány, az agy elülső és hátulsó területei képtelenek kapcsolatot létesíteni egymással, ami hatással van az olvasásra – hiszen az agyi területeknek összehangoltan kell működniük.”
A fehérállományt az agysejtek közti kommunikációt lehetővé tevő idegrostok alkotják, ezekből áll össze a bal agyfélteke azon hálózata, amely a nyelvi képességekért felelős. Ha tehát itt – például egy baleset vagy egy születés során szerzett károsodás miatt – nem tökéletes a sejtek közti kommunikáció, illetve fejletlenebb az idegrendszer, az nyelvi és tanulási nehézségekhez vezet a kicsiknél.
A kutatók egy speciális MRI (vagyis mágneses magrezonancia képalkotás) módszerrel vizsgálták az emberi agyat, és a vizsgálatok azt mutatták ki, hogy összefüggés fedezhető fel a felépítésbeli rendellenességek és a diszlexia megjelenése között. Ha több oldalról is bizonyítást nyer az elmélet, az közelebb viheti a diszlexia kutatóit ahhoz, hogy megfejtsék és megértsék a rendellenesség kialakulását – és akár a megoldást is megtalálják a hatékony kezelésére.