Csevegőrobottal csalogatják vissza a vásárlókat
Az igazán komoly dolgok gyakran játékos kísérletekből fejlődnek ki. Ilyen a csevegőágens is. Egy amerikai vállalat mesterséges intelligens csevegőprogramját arra használják az ügyfelek, hogy távozás előtt visszacsalogassák a vásárlókat webshopjukba.
A USI Technologies technológiai vállalatot Chris Wampler, egy szingapúri programozó vezeti, aki a Berkeley egyetemen végzett. Mindig a mesterséges intelligencia érdekelte, azon belül is elsősorban a nyelvi terület. Mint mondja: „Szinte mindenre megtanítottuk már a gépeket, hogy jobbak legyenek nálunk, egyvalami azonban kivétel ez alól – a beszéd.”
Wampler beszélgetőrobotját annak idején viccből tesztelte különböző csevegőoldalakon. A program azonban a fejlesztések során meglepően jól kezdett működni. „Az emberek eleinte felismerték, utána viszont már akkor is embernek gondolták, amikor az bevallotta magáról, hogy csak mesterséges intelligencia.”
A beszélgetőrobottal kapcsolatos kutatások vezettek végül el a cég megalapításához.
Az ágens a Jenny nevet kapta, a rendszer pedig, ami Jennyt működteti, SMARTagent névre hallgat. A cég jó pénzért eladta csevegőágensét, és az üzlet azóta virágzik.
Ma már az ügyfelek igényein múlik, hogy a robot MI-ként mutatkozik-e be, vagy sem. Néhányan az első pillanattól kezdve közöltetik a felhasználóval, hogy robottal beszélnek, mások úgy működtetik, hogy az csak akkor vallja be, ha felhasználó rákérdez. Megint mások úgy használják, hogy a robot nem vallja be magáról, hogy ő nem valós személy.
A SMARTagent robotok az USI szerverein futnak. Wampler elmondta, hogy jelenleg a spanyol és francia nyelvet tanítják neki, de még messze van attól, hogy az angolhoz mérhető legyen ezekben a nyelvekben is a kompetenciája. Angolul azonban szorgosan válaszolgat a kérdésekre, és felfogja a nyelvi nüanszokat is.
Wampler hozzátette azonban, hogy a szleng és a webes beszéd és elírások még nagyon sok munkát adnak a kutatásban.
A program először átrágja magát a neki közölt szövegen, azután az így kapott információ alapján adatokat keres egy, az ügyfelek számára kialakított tudásbázisban, majd ezután a választ átereszti egy „attitűdszűrőn”; ugyanis nem mindegy, milyen nyelvezetet használ például egy randiszájton, vagy egy pénzügyi oldalon.
A USI kimutatásai alapján a SMARTagaent rendszert használó cégek több, mint 3 millió dollárt spóroltak az eladási és több mint 225 millió dollárt a bevételi oldalon. A cég idén már 5 milliós profittal számol.
Az egyik ügyfelük, a CyberDefender internetbiztonsági szolgáltatások eladásából él. A SMARTagentet akkor vetik be, amikor egy vásárló kiüríti a kosarát vásárlás előtt. Az automatizált csevegőágens ilyenkor megpróbálja visszatéríteni a vásárlót. „Rengeteg pénzt költenek a cégek médiafelület vásárlására. Nagyon fontos kérdés, hogy az így nyert forgalmat hogyan váltjuk pénzre” – mondta Steve Okun, a biztonsági cég vezetője, akik jól skálázható, költséghatékony módszernek tekintik a csevegőágenst.