A Riga hungarikum?
Egy klasszikus, hiánygazdaságban készült szovjet kismotor, a Riga, valamint a 10 éves Magyar Riga Motoros Klub mutatkozik be a Közlekedési Múzeum új kiállításán.
A nem éppen kitűnő minőségükről ismert segédmotor-kerékpárok mára már szinte teljesen eltűntek közútjainkról. Egy lelkes kis csapat tíz éve kezdte e gyártmányok még megmaradt példányainak összegyűjtését. A Közlekedési Múzeumban április 26-án nyílt kiállításon öt és fél motor látható, azaz öt teljesen működésképes, eredeti szovjet csoda, és egy fél, metszetelt jármű, ahol ennek a kismotornak a működési módját lehet tanulmányozni.
A Riga motor a második világháború után fellendülő segédmotor-kerékpárgyártás szovjet változata lett, amelynek gyártását az 50-es évek végén külföldi minták átvételével, de saját tervek alapján kezdték meg. A motorkerékpárok márkanevüket Lettország fővárosáról – Rigáról – kapták.
Exportcikként 1967-től kezdődően a volt szocialista országok közül szinte csak Magyarországra került típusaikból. Mivel a Szovjetunió tagországain kívül Magyarország volt a Rigák legnagyobb felvevőpiaca, nem véletlen, hogy nálunk született meg és működik a világviszonylatban is a legnagyobb, e márka köré épült szervezet, a 300 fős Magyar Riga Motoros Klub. A tagok immár egy évtizede kitartó munkával gyűjtik és javítják a megmaradt példányokat. E kiállításban most a klub tagjainak gyűjteményeiből válogattak ki öt különlegesebb motort.
A kiállítás május 26-ig tekinthető meg a Közlekedési Múzeumban:
Budapest, XIV. kerület, Városligeti krt. 11.