0:05
Főoldal | Rénhírek
Múzeumba vonulnak a motorosok

A Riga hungarikum?

Egy klasszikus, hiánygazdaságban készült szovjet kismotor, a Riga, valamint a 10 éves Magyar Riga Motoros Klub mutatkozik be a Közlekedési Múzeum új kiállításán.

nyest.hu | 2013. április 27.

A nem éppen kitűnő minőségükről ismert segédmotor-kerékpárok mára már szinte teljesen eltűntek közútjainkról. Egy lelkes kis csapat tíz éve kezdte e gyártmányok még megmaradt példányainak összegyűjtését. A Közlekedési Múzeumban április 26-án nyílt kiállításon öt és fél motor látható, azaz öt teljesen működésképes, eredeti szovjet csoda, és egy fél, metszetelt jármű, ahol ennek a kismotornak a működési módját lehet tanulmányozni.

A Riga motor a második világháború után fellendülő segédmotor-kerékpárgyártás szovjet változata lett, amelynek gyártását az 50-es évek végén külföldi minták átvételével, de saját tervek alapján kezdték meg. A motorkerékpárok márkanevüket Lettország fővárosáról – Rigáról – kapták.

Az eredeti Riga 1967-ből
Az eredeti Riga 1967-ből
(Forrás: riga.hu)

 

Exportcikként 1967-től kezdődően a volt szocialista országok közül szinte csak Magyarországra került típusaikból. Mivel a Szovjetunió tagországain kívül Magyarország volt a Rigák legnagyobb felvevőpiaca, nem véletlen, hogy nálunk született meg és működik a világviszonylatban is a legnagyobb, e márka köré épült szervezet, a 300 fős Magyar Riga Motoros Klub. A tagok immár egy évtizede kitartó munkával gyűjtik és javítják a megmaradt példányokat. E kiállításban most a klub tagjainak gyűjteményeiből válogattak ki öt különlegesebb motort.

A kiállítás május 26-ig tekinthető meg a Közlekedési Múzeumban:
Budapest, XIV. kerület, Városligeti krt. 11.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások:

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!