0:05
Főoldal | Rénhírek
Lehet, talán

Lehet én tudom rosszul?

Egész úton hazafelé azon gondolkodám, (hogy) miként fogom szólítani rég nem látott anyám. Kossuth Lajos azt üzente, (hogy) elfogyott a regimentje. Hadd látom, úgymond (hogy) mennyit ér a velszi tartomány.

Fejes László | 2015. február 26.

A nyelvvel kapcsolatban a legtermészetesebb tapasztalatunk, hogy ugyanazt a dolgot többféleképpen is elmondhatjuk. Mondhatjuk azt, hogy fel, de azt is, hogy föl. Mondhatjuk, hogy egy könyvet olvasgatva napozott, de azt is, hogy egy könyvet olvashatott és napozott. Azt is folyamatosan tapasztaljuk, hogy vannak a nyelvnek olyan elemei, amelyeket nem ismerünk. Amikor régebbi könyveket veszünk a kezünkbe, akkor megismerjük az olyan igealakokat, mint a mene, az ad vala vagy a kapott volt. Tudjuk, hogy Budapesten közért a bolt, és hogy Miskolcon makuka a szotyola. Mivel folyamatosan tapasztaljuk, hogy nem ismerjük a nyelv teljes változatosságát, elvben nem szabadna nagyon meglepődnünk, ha számunkra szokatlan szerkezetekkel találkozunk.

Csakhogy itt van az iskola és a nyelvművelés, mely azt mondja nekünk, hogy vannak bizony helytelen szerkezetek: és nem csak azok lehetnek azok, amelyeket nem ismerünk, hanem azok is, amelyeket magunk is használunk. Ezekről aztán le is kell szoknunk. Az ismeretlen szerkezeteket meg eleve gyanakvással fogadjuk. Így tesz Alex nevű olvasónk is:

Melyik a helyes? : „Lehet,hogy én tudom rosszul?”
avagy: „Lehet én tudom rosszul?

Manapság az utóbbit hallom gyakrabban.

De miért kellene feltételezni, hogy csak az egyik helyes. Olyan ez, mintha befizetnénk egy afrikai szafarira, aztán kérdezgetnénk az idegenvezetőt, hogy akkor most melyik állat a jó, a zsiráf, az elefánt vagy az orrszarvú. Vagy hogy vannak-e ilyenek egyáltalán.

Helyesek?
Helyesek?
(Forrás: Wikimedia Commons / Maryam Laura Moazedi / CC BY-SA 3.0)

A magyarban számos olyan helyzet van, amikor a hogy elhagyható:

Azt mondta, (hogy) eljön.

Kérdezd meg, (hogy) mikor utazik Párizsba.

Nem tudom, (hogy) másnak e tájék mit jelent.

Vannak viszont olyan mondatok, amelyekben valószínűleg senki sem hagyná el a hogyot:

Azért jött, *(hogy) temessen, nem azért, *(hogy) dicsérjen.

Vannak esetek, amikor a hogy elhagyása csak az intonáció megváltozásával lehetséges: Megmondtam, hogy bontott csirkét hozzál vagy Megmondtam: „bontott csirkét hozzál”. Utóbbi esetben szünet és elkülönített mondatdallam jelzi, hogy szó szerinti idézetet mondunk.

Ez a fajta változatosság teszi lehetővé, hogy egyes mondatokkal kapcsolatban a nyelvhasználók ítélete különbözzön. A beszélt nyelvben előfordul, hogy a hogy akkor is elmarad, amikor írásban kitennénk. Éppen ezért nehéz megmondani, hogy ma melyik a gyakoribb. Olvasónk bizonyára a számára szokatlan szerkezetet érzi gyakoribbnak, hiszen ez az, amelyik feltűnik neki. Sőt, a változás valószínűleg abban az irányba halad, hogy idővel a tagmondatok határát jelző intonáció el fog maradni, és a két tagmondat eggyé olvad össze.

A lehet esetében ez azzal is járhat, hogy úgy fog viselkedni, mint ma a talán. A talán is a találom ’ítélem, vélem’ rövidülésével keletkezett, és eredetileg külön tagmondatot alkotott: (úgy) találom, (hogy).... Ahogyan a talánnal alkotott mondatokra sem mondjuk, hogy helytelenek, ugyanúgy nem mondhatjuk a lehettel alkotott hasonló mondatokra sem.

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (25):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
9 éve 2015. február 26. 20:58
1 Sultanus Constantinus

"A nyelvvel kapcsolatban a legtermészetesebb tapasztalatunk, hogy ugyanazt a dolgot többféleképpen is elmondhatunk."

Nekem ez a mondat kicsit sántít. Határozott tárggyal határozatlan igealak. Vagy csak elírás?

Viszont, bár nem kapcsolódik szorosan ide, most, hogy újból lektorálok egy online ifjúsági magazinnál, ahol a cikkeket maguk a felhasználók (többnyire 14--20 éves fiatalok) írják, megfigyeltem, hogy egyre inkább terjed a határozatlan névelő használata ott is, ahol aztán teljesen felesleges lenne (de legalábbis semmit sem tesz hozzá a mondathoz). Sőt, úgy veszem észre, hogy a mai fiatal generációnál ez már szinte kötelező, tehát mintha náluk már nem is lenne helyes egy olyan mondat, mint pl. "János újságot olvas", csak az létezik, hogy "János egy újságot olvas".

9 éve 2015. február 26. 22:00
2 Galván Tivadar

@Sultanus Constantinus: "Vagy csak elírás?" Nem elírás: újbeszél.

9 éve 2015. február 28. 14:28
3 lcsaszar

Nincs olyan, hogy "lehet elmegyek". De aki a lehet = talán mentén gondolkodik, annak van. Akkor meg miért nem a talán szót használja? Lehet ez is nyelvi elszegényedés?

9 éve 2015. február 28. 15:07
4 szigetva

@lcsaszar: „Nincs olyan, hogy "lehet elmegyek".” Dehogynincs. Figyelj jobban a körülötted beszélőkre.

Egyébként miért gondolod szegényedésnek azt, ha valaki kétféleképpen mondhatja: „lehet elmegyek”, „talán elmegyek”? Sőt még egy harmadikféleképpen is: „lehet hogy elmegyek”.

9 éve 2015. február 28. 15:13
5 lcsaszar

@szigetva: Jó, értem én, de akkor hol a határ? Kicsit sarkítva: ha bármit lehet, akkor mi szükség van a helyesírási szabályzatokra?

9 éve 2015. február 28. 15:43
6 Kormos

@lcsaszar: A helyesírási szabályok a nyelv standard változatának a szabályozására valók.

9 éve 2015. február 28. 16:47
7 szigetva

@lcsaszar: Vigyázz, a helyesírással itt most nincs dolgunk. Te azt jelentetted ki, hogy nincs olyan, hogy "lehet elmegyek." Ha jól figyelsz a magyarul beszélőkre, akkor felfedezheted, hogy ilyen nagyon is van. Ha ugyanis nem lenne, akkor nem beszélgetnénk róla. Amikor azt mondod, hogy „nincs olyan”, akkor arra gondolsz, hogy „nekem nem tetszik”. De lásd be, ez a te problémád. Akinek nem tetszik, az nem használja. Viszont látjuk, hogy sokan használják.

9 éve 2015. február 28. 17:47
8 lcsaszar

Úgy értettem, hogy "(a helyes beszédben) nincs olyan..."

9 éve 2015. február 28. 17:54
9 szigetva

@lcsaszar: Ha egy adott szerkezetet a beszélőközösség elfogad (=használ és megértm márpedig a „lehet elmegyek” használják és megértik a magyar anyanyelvűek), akkor az helyes. Ez a „helyes”-nek a nyelvészeti definíciója.

9 éve 2015. március 2. 13:58
10 lcsaszar

És mi van, ha 3% fogadja el az adott szerkezetet, a többi az akadémiait? Valószínűleg rétegnyelvről beszélhetünk. Ilyen alapon a "lecet", "motrot" tárgyas szerkezetek is helyesek, mert bizonyos körben használják és megértik ezeket. A -suk -sük-ölést is sokan használják, és mindenki érti...

9 éve 2015. március 2. 14:35
11 szigetva

@lcsaszar: Igen, a nyelvészek nem is mondják ezekre, hogy nem „helyesek”. A magyar nyelv (mint minden nyelv) rendkívül változatos. Ugyanazt nagyon sokféleképpen lehet mondani. Nincs alapja annak, hogy valamelyik változatot kikiáltsuk egyedül helyesnek. A suksükölő vagy a nákoló változata a magyarnak bizonyos szempontból logikusabb, mint a kijelentő módban tyuktyükölő.

Vigyázz, mert ha többségi alapon akarnád eldönteni, hogy mi a helyes, akkor a szukszükölést kellene annak tekintened. Sokkal békésebb (szakmai szempontból pedig az egyedül elfogadható megoldás az), ha elismered, hogy változatos a nyelv, pont úgy, ahogy a beszélői.

9 éve 2015. március 2. 15:19
12 lcsaszar

@szigetva: Mit jelent a helyesírás fogalma?

9 éve 2015. március 2. 15:22
13 szigetva

@lcsaszar: Nem értem, mit akarsz kérdezni.

8 éve 2015. július 3. 21:25
14 lossonczyg

Lehet, hogy "hogy" nélkül is helyes az a mondat, hogy "Lehet, (hogy) én tudom rosszul.", azonban a "lehet" után a vessző nem hagyható el. A "Lehet hogy én tudom rosszul." tehát ebben a formában, vessző nélkül helytelen.

8 éve 2015. július 3. 21:35
15 szigetva

@lossonczyg: De figyeld meg, hogy a kérdező ezt írja: „Manapság az utóbbit hallom gyakrabban.” Tehát nem a helyesírásról beszél, hanem a nyelvről. Hogy mit hogy kell írni az a nyelv szempontjából érdektelen, ezért a nyelvészeket nem is nagyon érdekli.

8 éve 2015. július 3. 22:23
16 arafuraferi

Lehet írok ide, de lehet, hogy nem írok.

8 éve 2015. július 8. 12:31
17 bm

@szigetva:

"Hogy mit hogy kell írni az a nyelv szempontjából érdektelen, ezért a nyelvészeket nem is nagyon érdekli."

Buta általánosítás, ugyanolyan fals, mint ha azt mondom, hogy a magyarok nem suk-sükölnek.

'A szűk családi körömben lévők nem suk-sükölnek.' / 'A Nyestben dolgozó nyelvészeket nem érdekli, hogy mit hogyan kell írni.'

(Csak példamondat volt, jól látható, hogy érdekli őket, ebből élnek, számtalan cikkük foglalkozik vele, még ha ez éppen nem is, de pl.

www.nyest.hu/hirek/tobb-mint-21-nap-eltarthatosag

www.nyest.hu/hirek/szerintem-a-vilag-legjobb-cikke )

Vagy tévedek, és az írott nyelv valóban nem tartozik a nyelvészethez?...

Ui.:

ha már az első is javított, akkor én is hadd:

"egy könyvet olvas_g_atott és napozott"

8 éve 2015. július 8. 13:11
18 szigetva

@bm: Igen, tévedsz. Már az elsőéveseknek is elmondjuk a nyelvészeti bevezetőn, van is csodálkozás.

8 éve 2015. július 8. 13:27
19 bm

@szigetva: Úristen, szegények, ez tök gáz, de rossz lehet nekik, hogy csak ott tudják meg.

Vajon miért gondolják sokan, hogy hozzá tartozik? (És vajon nem tehetnek-e a nyelvészek is erről a közhiedelemről? :-)

És melyik tudományághoz tartozik, ha a nyelvészethez nem?

8 éve 2015. július 8. 13:44
20 szigetva

@bm: Miért, mindennek valamilyen tudományághoz kell tartoznia? A cirillbetűkkel írt szerb nyelv vajon más, mint a latinbetűkkel írt? Megváltozott attól a magyar nyelv, hogy egyszercsak elkezdék szerzetesek írásban lejegyezni?

8 éve 2015. július 8. 15:34
21 bm

@szigetva:

kell-e:

Nem kell, de azt gondolnám, hogy annyira hozzátartoznak egymáshoz (ma már), annyira nincs értelme "erővel" szétválasztani, és megpróbálni csak az egyikről beszélni, hogy számomra magától értetődő volt, hogy hozzá tartozik. Ha pedig mégsem, akkor bizonyára van valami, a nyelvészethez hasonlóan magas szintű izé (tudomány), amely amazt a másik, ugyanolyan mélynek tűnő területet magáénak tudhatja. Ezek szerint nincs? (Nem ér még egyszer visszakérdezni. :-)

szerb:

Igen, más, legalábbis az én kis világomban (a saját 'nyelv-változatomban' ;-), amelyben az írás is a nyelvhez tartozik. Speciel a beszélt nyelv bizonyára nem (bár ezt nem tudhatom, sőt megkockáztatom, hogy lehet valami visszahatása az írottnak a beszélt nyelvre, de most ezt hanyagoljuk el).

szerzetesek:

Arra tippelnék, hogy meg, persze nem közvetlenül, de azért biztos nem ugyanitt tartana a (beszélt) nyelv, hanem találják fel az írásbeliséget.

De egyébként az én szemszögemből ezek nem releváns kérdések, mert nem azért tartom az írott nyelvet a nyelv részének, mert hatással van a beszélt nyelvre, hanem csak, magától értetődő volt számomra.

Szerettek állatvilággal példálózni: nálam nem azért tartozik egyaránt a biológiához a kenguru, meg a moszatok, meg az emberi fül belseje meg a rododendron, mert annyira hatnak egymásra, hanem mert egyszerűen fogalmazva összefügg, legalább a fejemben. :-) Nem tudom, ez így érthető hasonlít-e.

Ha nem, azt sajnálom – de az okos nyelvészeknek ilyen buta pórnéppel kell(ene) szót érteniük, vagy legalábbis jó volna. :-)

8 éve 2015. július 8. 16:23
22 El Vaquero

@bm: El Phedrónk most nem fogalmazott pontosan, megint túl tömör akart lenni. Az írott nyelv is nyelvészethez tartozik, csak a helyesírás nem. A lényeg, hogy a beszélt nyelv az elsődleges, nem az írott nyelvet ejtjük ki, hanem a beszélt nyelvet írjuk le. Az írott nyelv nem tartozik a legszűkebb értelemben vett nyelvhez, ugyanis vannak még most is olyan anyanyelvűek több nyelv esetén is, akik bár anyanyelvi szinten beszélik a nyelvüket, de teljesen írástudatlanok, nem csak funkcionálisan. A történelem folyamán, míg nem terjedt el a közoktatás, még többen voltak analfabéták, szinte mindenki. Az analfabétákra nem lehet mondani, hogy ne tudnák az anyanyelvüket, a nyelvet. Az írás inkább csak a szóbeli nyelv egyfajta rögzítése, bár mutat egyedi vonásokat (fogalmazás, közlés stílusa lehet más), a helyesírás pedig csak az írásbeli nyelvlejegyzésnek egyfajta szabványosított technikai részlete. Ugyanazt a dolgot többféleképpen is le lehet írni, magyar helyesírás szerint, magyar helyesírástól eltérően, de mondjuk a magyar ábécé betűivel, pl. fonetikusan, esetleg IPA jelekkel, fonémikusan gyümölcsöket lerajzolva, vagy ASCII kódolásban vagy binárisan, és ugyanaz lesz leírva minden esetben, csak más technika szerint. Akár még olyat is lehetne, hogy úgy rögzítik a beszédet, hogy a hullámformáját vagy a spektrogrammját tárolják el, nyomtatják ki, jegyzik le, persze ez nagyon morbid eshetőség, annak ellenére, hogy a beszéd kinyerhető belőle. Vagy úgy is lehet írni, ahogy a kínaiak, hogy szótagokat és jelentést jegyeznek le, vagy ott vannak az egyiptomi hieroglifák. Ez utóbbi még absztraktabb szintre visz, ha a jelentést tárolják le, pl. képpel ábrázolnak valamit, vagy pl. egy behajtani tilos táblára sem írnak rá semmit, vagy ha valakinek felmutatod a középső ujjad, esetleg szmájlit használsz, az emberek leveszik a jelentését, ezek pedig elvezetnek a nem nyelvi jelekhez. A nyelvészeti irányzatok is különbözhetnek aszerint, hogy mit tekintenek nyelvnek, ahogy pl. az orvosi irányzatok is különböznek, hogy kit tekintenek betegnek vagy mit tekintenek betegségnek, hogyan jelölik ki a tudományág célját. Persze szokott lenni egy uralkodó álláspont, de az sosem kizárólagos, nem mindenható.

8 éve 2015. július 8. 17:17
23 szigetva

@El Vaquero: Kösz, valóban elsiklottam afelett, hogy eleinte arról volt szó, mit hogy kell írni, aztán bm átsiklott arra, hogy az írott nyelv. Tehát akkor annyi az állítás, hogy a helyesírás nem része a nyelvnek. A közoktatás nagy hibája, hogy a helyesírást összemossa a nyelvtannal és ezért szinte mindenki úgy kerül ki belőle, hogy a kettő keveredik a fejében.

8 éve 2015. július 8. 17:17
24 bm

@El Vaquero: És akkor az, hogy a nyelv(észet)nek nem része (illetve nem érdekli, jelentsen ez bármit is) az írott nyelv,

az csak szigetva túl tömörítése volt [bár az nem valszínű, hogy csak a helyesírásra gondolt, ld. a visszakérdezéseit],

vagy csak ő gondolja így,

vagy csak a Nyest gondolja így,

vagy egy nyelvészeti irányzat gondolja így,

vagy ez az uralkodó álláspont, vagy...?...

(és ha nem az utóbbi, akkor melyik zugsuliban bombázzák ezzel az elsőéveseket? ;-)

8 éve 2015. július 8. 17:19
25 bm

@szigetva: Lehet, hogy én vagyok a hunyó, OK, sorry, visszaolvasom majd.