0:05
Főoldal | Rénhírek
Az EU szexista propagandára költ

Kislányok, járjatok tűsarkúban!

Tényleg az foglalkoztatja a női tudósokat, hogy milyen színű rúzs illik a Petri-csészéhez? Az EU aktuális reklámkampányából legalábbis úgy tűnik. Emellett kiderül még az is, hogy a hajótervező mérnökök tudományos tevékenysége sokkal inkább említésre méltó, mint a nyelvészeké!

Takács Boglárka | 2012. június 29.

Az EU szerette volna a kislányok figyelmét felhívni arra, hogy a tudomány nem csak a fiúk játszótere. De mi kelti fel egy iskoláslány érdeklődését? A reklámszakemberek úgy gondolták, megtalálták a választ, de a kampány szinte azonnal ellenérzéseket keltett, és az EU visszakozni kényszerült...

Az Európai Bizottság székháza Brüsszelben. Szexista eurokraták?
Az Európai Bizottság székháza Brüsszelben. Szexista eurokraták?
(Forrás: Wikimedia Commons / Jlogan / CC BY 3.0)

Kicsi szív

A jelenleg is futó kampány címe és fő szlogenje: Science: It's a girl thing!, kissé szabad fordításban: A tudomány lányos dolog! Ezzel még nem is lenne akkora baj, elvégre a tudomány művelése nem kötődik nemhez; legalább annyira lehet lányosnak nevezni, mint fiúsnak. A kampány stílusát a készítők azonban a létező legklisésebb módon csajosra vették – a weboldalon legfelülre például rúzzsal írt címsor került, sőt a rózsaszín szívecskék sem maradtak el.

A legnagyobb botrányt a reklámvideó kavarta. Ha végignézzük, láthatjuk, hogy az egész rövidfilm leginkább olyan benyomást kelt, mintha egy szépségipari reklámfilmek készítésére szakosodott stúdió készítette volna. Rúzs, tűsarok, szexi pózok – ráadásul egy férfi tudós hangsúlyosan megbámulja a női kutatókat. Mintha a videót nem is kislányoknak készítették volna... Mit akarnak a képsorok üzenni? Azért kellenek nők a tudományba, hogy legyen a férfiaknak mit bámulniuk két mérés között?

Számos tudós azonnal tiltakozott, és az interneten is rögtön szétterjedt a kampány híre – mindenki jobb esetben nevetségesnek, rosszabb esetben dühítőnek találta a propagandaanyagokat. A videót a felháborodás hatására a hivatalos kampány-weboldalról szinte azonnal eltávolították, de szorgos internetezők nyomban újra feltöltötték a YouTube-ra, úgyhogy mi is megtekinthetjük:

Miért rossz?

Különösen ironikus mozzanat, hogy az „egy lány legyen lányos” jellegű sztereotípiák valószínűleg közrejátszanak abban, hogy kevesebb nő választ magának férfiasnak tartott tudományos szakmát. A meglévő nemi sztereotípiák hangsúlyozása így az érdeklődő kislányokat inkább elrettentheti, mintsem bátoríthatja.

Az sem világos, hogy akit kimondottan a smink és az öltözködés érdekel, miért menjen épp tudósnak? Csak halkan tesszük hozzá, hogy egy szépségszalon-tulajdonos vagy divattervező valószínűleg jobban is keres, mint egy tudományos kutató...

Divatbemutató Uruguayban. Másik szakma
Divatbemutató Uruguayban. Másik szakma
(Forrás: Wikimedia Commons / Gabrielspaniolcs / CC BY-SA 3.0)

A nyelvészet nem tudomány

A nagy felháborodásban jóval kevesebben vették a fáradságot, hogy végigböngésszék a weboldal tartalmát. Mi megtettük, és jelenthetjük, hogy az összkép meglehetősen vegyes. Egyfelől külön aloldal mutat be női tudósokat, sőt a fiatalabb generáció is képviselteti magát, a doktoranduszok sem maradtak ki. Ez remek, példaképekből sosem elég. Viszont szinte kizárólag a természettudományok és a mérnökség képviselői jelennek meg, a társadalomtudományok mintha nem is léteznének, hogy a bölcsészetről már ne is beszéljünk. (Ez talán az EU jelenlegi prioritásait fejezheti ki...) Találhatunk kitölthető kvízt is, ami megmondja, érdeklődésünk függvényében milyen tudományterületet érdemes választanunk. Itt ugyanúgy meglehetősen korlátozott a kínálat – a nyelvész például egyáltalán nem szerepel, ellenben van megújuló energiákkal foglalkozó mérnök, sőt hajótervező mérnök is. Ezek biztosan izgalmasabban hangzanak, mint az elméleti nyelvész.

Az mp3 formátumban letölthető dalt már nem is említjük, annyira kínos. Ha valaki nagyon bátornak érzi magát, keresse meg, de csak akkor!

Tematikus fotópályázat is lesz, de csak szeptembertől. Ugyanekkor kezdi járni Európát a kampány kamionja – a mobil kiállítótérben arról lehet majd ismereteket szerezni, „milyen kapcsolat van a tudomány és a zene, kozmetikumok, élelmiszerek, valamint a divat” között. Ezúttal talán még örülhetünk is annak, hogy a kamion Magyarországra előreláthatólag nem fog elvetődni, hazánkhoz legközelebb Bécsben találkozhatunk vele.

Ki tehet róla?

A propagandaanyagokat az Európai Bizottság megbízásából állította össze egy meg nem nevezett reklámügynökség; a honlap Kapcsolat szekciójában csak egy Európa Bizottsághoz tartozó e-mailcímet találhat a kíváncsi olvasó. Az Európai Bizottság az Európai Unió végrehajtó szerve, a jogszabályalkotástól a nemzetközi szerződésekig rengeteg mindennel foglalkozik. Mostantól valószínűleg a kislányok félrevezetését is ide sorolhatjuk.

Ráadásul az EU reklámkampányait nem most először éri súlyos kritika. Idén márciusban egy másik videót ért a szexizmus mellett a rasszizmus vádja; tegyük hozzá, teljesen jogosan. A reklámfilmben egy Európát jelképező védtelen fehér nőt támadnak meg sztereotip ázsiai, közel-keleti és fekete férfiak, de a nő osztódni kezd, és a túlerő ellen a gaz betolakodók már nem tudnak mit tenni:

Mi a tanulság? Valószínűleg az, hogy Brüsszelben is hajlamosak a döntéshozók marhaságokra szórni a pénzt.

További olvasnivaló

The EU's breathtakingly sexist science video

EU campaign video is 'racist, sexist and imperialistic'

Kapcsolódó tartalmak:

Hasonló tartalmak:

Hozzászólások (2):

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
11 éve 2012. június 29. 12:40
1 Loddi

A társadalomtudományok és a bölcsész területek hiányának okaként talán az szolgált, hogy az angolban a "science" hagyományosan a természettudományokat jelöli, a többire pedig az "arts", ill. a "humanities" szót használják. Nem mintha ettől ez az egész kampány jobb lenne...

11 éve 2012. június 29. 16:02
2 Annie

Vagy az, hogy a társadalomtudományok területén egyébként is több nő van...